Talley v. Time, Inc.

Decision Date08 May 2019
Docket NumberNo. 18-6169,18-6169
Citation923 F.3d 878
Parties John Thomas TALLEY, Plaintiff - Appellant, v. TIME, INC., d/b/a Sports Illustrated Magazine; George Dohrmann ; Thayer Evans, Defendants - Appellees.
CourtU.S. Court of Appeals — Tenth Circuit

Raymond S. Allred (Gary L. Richardson, Charles L. Richardson, Alisa G. Hopkins, and Lia R. Rottman, with him on the briefs), of Richardson Richardson Boudreaux, PPLC, Tulsa, Oklahoma, for Plaintiff - Appellant.

Robert D. Nelon (Jon Epstein, with him on the brief), of Hall, Estill, Hardwick, Gable, Golden & Nelson, P.C., Oklahoma City, Oklahoma, for Defendants - Appellees.

Before MATHESON, MURPHY, and EID, Circuit Judges.

MATHESON, Circuit Judge.

In 2013, Sports Illustrated magazine ("SI ") published a five-article series on the Oklahoma State University ("OSU") football program. The series explored "illicit payments" and other "extreme measures" OSU used to recruit and retain top players. Aplt. App., Vol. II at A446; Aplt. App., Vol. III at A699. The first article in the series, titled "The Money," described an assistant coach who offered "de facto bonus[es] ... based on performances on the field." Aplt. App., Vol. II at A448. It also discussed boosters and coaches who made "direct payments to players ... independent of performance," id. , and "funnel[ed] money to players through dubious work arrangements," id. at A452.1 And it briefly profiled John Talley, a booster who "had been close to the football program since at least 2002" and who allegedly "grossly overpaid [OSU players] for jobs they did or compensated them for jobs they didn’t do." Id.

Mr. Talley sued Time, Inc., which publishes SI , and SI reporters Thayer Evans and George Dohrmann (collectively, "the Defendants") in state court, claiming that the article placed him in a false light and invaded his privacy. Invoking diversity jurisdiction under 28 U.S.C. § 1332, the Defendants removed the case to the United States District Court for the Western District of Oklahoma. After discovery, the Defendants moved for summary judgment. The district court granted the motion. Mr. Talley timely appealed.

Exercising jurisdiction under 28 U.S.C. § 1291, we affirm because Mr. Talley has not demonstrated a genuine issue of material fact as to whether the Defendants acted with actual malice, an element of Oklahoma’s false light tort.

I. BACKGROUND
A. Oklahoma’s False Light Tort2

Oklahoma recognizes the common law tort of false light invasion of privacy. It has adopted the Restatement (Second) of Torts § 652E, which reads:

One who gives publicity to a matter concerning another that places the other before the public in a false light is subject to liability to the other for invasion of his privacy, if
(a) the false light in which the other was placed would be highly offensive to a reasonable person, and
(b) the actor had knowledge of or acted in reckless disregard as to the falsity of the publicized matter and the false light in which the other would be placed.

See McCormack v. Okla. Publ’g Co. , 613 P.2d 737, 740 (Okla. 1980) (recognizing "the tort of invasion of privacy ... as set out in the Restatement"); Colbert v. World Publ’g Co. , 747 P.2d 286, 290 (Okla. 1987) (noting that the Oklahoma Supreme Court has "specifically adopt[ed] the treatment of [invasion of privacy] in the Restatement of the Law of Torts (Second)").

False light plaintiffs must prove three elements:

(1) "the defendant gave publicity to a matter concerning the plaintiff that placed the plaintiff before the public in a false light,"
(2) "the false light in which the plaintiff was placed would be highly offensive to a reasonable person," and
(3) "the defendant had knowledge of or acted in reckless disregard as to the falsity of the publicized matter and the false light in which the other would be placed."

Mitchell v. Griffin Television, LLC , 60 P.3d 1058, 1061 (Okla. Civ. App. 2002).

Oklahoma courts have specified that the third element—"knowledge of or ... reckless disregard as to the falsity of the publicized matter"—is identical to the actual malice standard articulated in New York Times Co. v. Sullivan , 376 U.S. 254, 84 S.Ct. 710, 11 L.Ed.2d 686 (1964). See Herbert v. Okla. Christian Coal. , 992 P.2d 322, 328 (Okla. 1999) (quoting New York Times , 376 U.S. at 280, 84 S.Ct. 710 ).3 We discuss this standard in greater detail below.

B. Factual Background

SI is a sports magazine published by Time, Inc. Aplt. App. Vol. I at A85. In early 2012, Mr. Evans, who was then a reporter at Fox Sports, learned that the OSU football program might have been using financial inducements to attract and retain players. Id. at A86; Aplt. App., Vol. II at A388. That fall, after taking a job at SI , Mr. Evans shared this information with SI ’s Executive Editor B.J. Schecter. Aplt. App., Vol. II at A388. Mr. Schecter asked Mr. Dohrmann if he would be interested in working with Mr. Evans on a story about the OSU program. Id. When Mr. Dohrmann agreed, SI began a 10-month investigation into OSU’s recruiting and retention practices. Aplt. App., Vol. I at A87; Aplt. App., Vol. II at A388, A438. Mr. Schecter led the investigation, which involved dozens of interviews with OSU players, coaches, and boosters. Aplt. App., Vol. I at A86-88; Aplt. App., Vol. II at A438, A442.

In September 2013, SI published its findings in a five-part article series titled "The Dirty Game." Aplt. App., Vol. II at A445-82. Below, we quote the passage about Mr. Talley, which appeared in the first article of the series. We then describe the steps SI took to investigate, research, draft, and edit the Talley passage.

1. The Article

Mr. Dohrmann and Mr. Evans co-authored "The Dirty Game" using information they gathered during SI ’s investigation. Aplt. App., Vol. I at A87-88; Aplt. App., Vol. III at A770. The first article of the series—a roughly 5,000-word piece titled "The Money"—described gratuities and inducements that OSU used to attract and retain top players. Aplt. App., Vol. II at A445-53. It detailed financial benefits—including payments for performance on the field—that coaches offered to players on the team. Id. It also described how several "boosters," including Mr. Talley, "funnel[ed] money to players," id. at A452, by paying them "for little or no work," id.

Mr. Talley was the North Central Area Director of the Fellowship of Christian Athletes ("FCA").4 Id. at A452; Aplt. App., Vol. I at A135. The 442-word passage about him reads, in full, as follows:

According to multiple players, though, the generosity of [booster Kay] Norris, who died of lung cancer

in 2006, was exceeded by that of other [OSU] Cowboys supporters. John Talley, an area director of the Fellowship of Christian Athletes, had been close to the football program since at least 2002, when his son, Saul, was a walk-on long snapper. "John Talley was the hot name around campus," [player Rodrick] Johnson says. "If you needed a job, call John Talley."

[Players Fath’] Carter, [Brad] Girtman, [Rodrick] Johnson and Thomas Wright each say that Talley either grossly overpaid them for jobs they did or compensated them for jobs they didn’t do. They allege that numerous other players benefited from Talley's generosity too. Girtman says Talley paid him $1,500 to $2,000 every two weeks during one summer to work on his horse ranch, far more than the job was worth. Talley could also be counted on to set up speaking gigs for players, paying $100 for a 15- to 20-minute talk. "You might get more depending on who you were," says Shaw. Carter says he and a few other players were once paid by Talley to help shoe horses. Asked if the players did the work, Carter says, "Are you kidding? Most of us hadn’t even seen a horse before."

Quarterback Aso Pogi (1999 to 2002) says he and another player lived at Talley’s ranch one summer rent-free. In retrospect Pogi says, "It’s a big deal. I was the starting quarterback." (Talley says that Pogi lived at his ranch and had to work to cover his rent; Pogi denies that he did any work.)

Talley says that he sometimes paid players a fee for speaking engagements and that they frequently did work on his ranch, noting he always paid an hourly wage. He also says he cleared the speaking fees and the hourly employment through the university’s compliance office. "I have paid lots of players to work on my ranch," Talley says. "But I would never pay someone not to work."
OSU compliance director Kevin Fite says of the speaking engagements arranged by Talley, "They were not cleared through our office as paid speaking engagements. In fact, two of my staff members indicated to me that they had had conversations with John and told him you cannot pay for speaking engagements. If you want to employ our student-athletes for other things, that’s fine, but you cannot pay them for speaking engagements."
While Fite says the school cleared Talley to employ athletes on his ranch, he acknowledges that Talley’s paying in cash "is not something I am comfortable with. I think that’s a concern. I would prefer to see it done a different way."

George Dohrmann & Thayer Evans, Special Report on Oklahoma State Football: Part 1 – The Money , Sports Illustrated , Sept. 16, 2013, at 39-40; Aplt. App., Vol. II at A452.

2. The Reporting Process

As previously noted, SI began investigating the OSU football team in late 2012. Aplt. App., Vol. I at A86-87. Between 2000 and 2005, OSU achieved its first winning seasons in more than a decade. Aplt. App., Vol. II at A445. The Defendants suspected that new and perhaps impermissible recruiting strategies might have contributed to this sudden success. Id. They focused their research on individuals who were involved with the program between 2000 and 2005. Id . at A388.

a. Interviews with players and Mr. Talley

The SI reporters interviewed 60 to 70 former and current OSU players, coaches, boosters, and administrators. Aplt. App., Vol. I at A87; Aplt. App., Vol. II at A388-90; Aplt. App., Vol. III at A747. The reporters recorded the interviews they used to write the...

To continue reading

Request your trial
59 cases
  • Harvey v. Cable News Network, Inc.
    • United States
    • U.S. District Court — District of Maryland
    • February 17, 2021
    ...have consistently held that reliance on tainted or troubled sources does not alone establish actual malice." Talley v. Time, Inc. , 923 F.3d 878, 903 (10th Cir. 2019) (quoting Sack on Defamation , § 5:5.2(C)). Courts have also found that including the grounds for doubting a source may actua......
  • Horenstein, Nicholson & Blumenthal, L.P.A. v. Hilgeman
    • United States
    • Ohio Court of Appeals
    • September 3, 2021
    ...542-43, 17 L.Ed.2d 456, 467-68 (1967)." Colbert v. World Pub. Co. , 1987 OK 116, 747 P.2d 286, 290 (1987). Accord Talley v. Time, Inc. , 923 F.3d 878, 895 (10th Cir. 2019).{¶ 109} In Hill , the court held that "the constitutional protections for speech and press preclude the application of ......
  • Harvey v. Cable News Network, Inc.
    • United States
    • U.S. Court of Appeals — Fourth Circuit
    • September 2, 2022
    ...by recently-indicted Parnas, reliance on "tainted or troubled sources does not alone establish actual malice," see Talley v. Time, Inc. , 923 F.3d 878, 903 (10th Cir. 2019), and "including grounds for doubting a source," as CNN did here when it reported Parnas' allegations as mere "claims" ......
  • Bella Monte Owners Ass'n, Inc. v. Vial Fotheringham LLP
    • United States
    • U.S. District Court — District of Utah
    • December 15, 2021
    ... ... facts from which a rational trier of fact could find for the ... nonmovant.” Talley v. Time, Inc., 923 F.3d ... 878, 893-94 (10th Cir. 2019) (quoting Teets v. Great-W ... Life & Annuity Ins. Co., 921 F.3d 1200, 1211 ... ...
  • Request a trial to view additional results

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT